Saturday, March 26, 2011

Mak saya tak vogue macam mak awak. tapi saya tetap bangga dan bersyukur punya mak macam mak saya

Assalamualaikum!

tak taulah kenapa hari ni aku rindu sangat kat mak.hari ni aku call mak aku dengan khidmat hp sony ericson aku yg sudah nyawa2 ikan itu. saja bertanya khabar.


'mak, tepon akak balik.hihihihi'


gelak gedik  innocent  dihujung ayat dan pappp! terus letak. tak mau bagi bil melambung la kononnya.lepas tu selang beberapa minit, bukan saat ye, minit! mak aku dah agak berusia, so biasalah orang tua mata tak berapa nak nampak. kadang2 bila dia nak call orang, mesti nyonya or apek or uncle india mana yg tolong jawabkan sebab tersalah dail nombor. so, aku borak2 dengan mak aku dan macam biasa di penghujung perbualan mak aku mesti akan bagi nasihat lebih kurang macam ni :


"duduk sana jaga maruah diri elok2. jangan buat kerja yg bukan2"

"belajar, dapatkan pointer bagus sem ni. nanti boleh jadi lecturer"

"sembahyang jangan tinggal!" errr....


dan aku macam biasalah, hanya mampu mengiyakan kata2 mak aku. bulan 4 ni mak aku dah 57 tahun. well, walaupun mak aku belum menjangkau umur 60 tahun, tapi muka dia nampak agak berumur dari usia sebenar.kadang2 bila aku bergambar dengan dia and kawan2 aku tengok gambar aku tu, ramai yang ingat mak aku tu, nenek aku. mak aku bukan jenis bergaya macam mak2 korang. mak aku simple. dia tak pakai mekap apa jadah semua nie. dia just pakai bedak talkum tu je. baju? biasa dia pakai baju kurung and tudung bawal yg dipinkan ke bawah menutup dada. tak ada nak bergaya macam mak korang tu. mak aku tak ada masa untuk hal remeh-temeh macam tu sebab dia banyak habiskan masa untuk kepentingan family.


they both are my heroes!

mak aku ada adik beradik ramai dan dia kakak paling tua. hidup dia masa kecik, banyak jaga adik2 dia. dan disebabkan kemiskinan zaman tu, mak aku hanya mampu tamatkan persekolahan sampai tingkatan 3 je. tapi, mak aku pandai jugak English. dengan ilmu yg dia ada tu, dulu dia selalu ajar kitorang adik beradik. kadang2 banyak salah. balik rumah je merengek2 cakap teacher banyak bagi pangkah sebab mak ajar salah.tapi yg buat aku terharu, mak aku tetap nak ajar jugak. mak aku tak nak kitorang jadi susah macam dia. alhamdulillah, berkat usaha dan doa mak aku, kitorang adik beradik berjaya masuk matriks dan universiti. abang aku dah lama grad. sekarang jadi software engineer dekat Damansara. adik aku pulak sekarang tengah amik degree chemical engineering.


VVIP in my life!

kadang2 aku kesian dekat mak aku. family aku bukanlah dari family yg senang. ye, aku mengaku, family aku memang agak susah jugak dulu. tapi sekarang, alhamdulillah. rezeki dari Allah. family aku sekarang sudah agak senang. tapi tu pun sebab mak aku. mak aku banyak berkorban demi membantu abah aku. abah aku bukan kerja yg bagus2 sangat. dia cuma kakitangan kerajaan kelas sederhana je. sebab nak tolong kewangan keluarga, mak aku pernah jadi cleaner. sebab tu, bila aku tengok makcik2 cleaner dekat sekolah or asrama kat mana-mana lah, aku teringat kat mak aku. sebab mak aku pon pernah buat kerja macam tu jugak. aku paling benci kalau ada budak cakap:


"ala, kalau kita tak buat sampah, nanti mak cik cleaner tu tak ada kerja pulak"


wtf??diorang cakap macam ni sebab bukan mak diorang yg jadi cleaner tu sebab tu diorang tak paham perasaan makcik cleaner tu. dan sekarang, mak aku dah jadi busineswoman berjaya. jadi tokei sayur. hahaha! businesswoman jugak lah tu kan? aku bangga dengan pengorbanan mak aku selama ni. dan aku akan ingat sampai bila-bila.

walaupun tak grad lagi, tapi konon2 tgh pegang ijazah la. ;p

insyaallah, tak lama lagi aku dah nak habis degree. kalau ada rezeki, aku nak sambung master. setiap kali sembahyang, aku selalu doakan mak abah aku panjang umur supaya aku sempat balas jasa diorang untuk aku selama ni. so guys, sayangilah ibu bapa anda selagi hayat dikandung badan :) walau macam mana pun, saya bangga punya mak macam mak saya. 



p/s: damn! kenapa tiba2 mata aku masuk habuk ni! T_T


*less than three* <3

39 comments:

Faa Eryna said...

allalala, takmo nanes yeee ;) homesick lah tuh kann ?

buruk baik, itu tetap mak kita kan ? ;) hehe .
*mata tiba2 masuk habuk juga baca entry ni.

The Sharkox said...

Hey, Khairulzaman Khairrudin di situ..

Mamachia said...

baca entri nathrah..keluar airmata terharu dengan pengorbanan mak. yang pernah jadi amah kat rumah orang cina...dan sekarang sakit2..

jom lihat video nekad gadis bunuh diri kelmarin di KB Mall.

Cuppy Cake said...

entry yg sgt2 mngharukn.....!!!
tringat kat mak sye jgk!!!

Cuppy Cake said...

entry yg sgt sedey!!!
tringat kat mak sye jgk!! :(

. y a n a . said...

same goes wif me.. sy juge bkn dr kuarge yg senang..
dan kte berazam nk bls jase mak abah gak.. heee

*tacing la entry awk :')

miss mush said...

tacing!family saye pon bukan orang senang.miss my mom. T.T

fyezah hasbullah said...

wah .. sangat terharu baca entri sis natrah nieh :) ..

Puteri Iqa Izyan said...

sedih baca part yang bwh. yg cite psl mak cik cleaner tuh.
hmm..
tulah kan, kdg2 bile b'ckp kite x sdr yg tuh boleh m'guris perasaan org lain.

jd anak yang baik ye sis ;))

Amirrah Zawani said...

sedih baca entry ni.. rindu mak jugakk :(

tak kisah lah mak kita tak vogue, tak kaya pun,, janji kita happy kan.. :)

Amni said...

huhu... paham sangat bila dulu kecik2 hidup susah.. aku dulu sama gak hidup susah... bila dah besar ni baru rasa senang sket hidup.. tapi serius ko tak mcam orang susah pon... bergaya seyh....

nhn said...

semua ibu macam tu kan? selalu fikir nak kasi anak happy.
sweet gila lah entry ni :)

chika said...

hihi..cik nat, adakah kita berkemistri...cika pon citer pasal ibu cika jugak..ngee..rinduu..rinduu...publishlbih krg 7 mint lambat je..hahaha

semoga cik nat bejaya ye...huhuhu

zee ong said...

hey, sama lah kita :) mak memang banyak berkorban kan, tak terbalas rasanya apa yang dibuat dari kecik sampai besar. datang dari keluarga yang sederhana bukan lah satu kekurangan yang besar :) saya juga sederhana sahaja. orang sederhana kadang2 lebih baik dari segala aspek dari orang yang kaya. mostly macam tulah.

Señorita Layla Zahara said...

tersentuh hati T_T

NZN said...

sedih la post ni..jgn nangis2 eh nath. semoga family nath and nath sentiasa di berkati oleh-Nya. :))

Cik Nathrah said...

so kawan2 hargai mak kite tak kira macam mana pon dia ok?

biasalah bila tgh homesick mesti igt kat mak kan?

dont worry i'm ok je. dulu sangat susah tp skang dah boleh hidup senang jugak.

tak nampak macam orang susah ek? hehe. sebab sekarang dah tak susah mana. lagipon mak marah tunjuk diri kita susah kat orang lain.

cik kia said...

alaaa,teringat pulaakkk dekat makk dengan ayah kia dekat rumah.nakkk balikkkkkkkkkkkkkkkkkk !

Irene Atiqah said...

Nattyy touching gile bace :")
Tak pe, mak ayah susah ke senang ke tak penting, yang penting kite tau balas jasa diorang kan?
InsyaAllah, always pray for ur success, moga kita sama2 berjaya di dunia & akhirat. (alim la pulak, hehehe) Kimsalam kat mak ko.
p/s: Bile nak ajak pg cameron? hahaha

dd.hasnidar said...

eh.tetibe mata mak budak ni masuk habuk jugak..

terataiflowerz said...

suke entry anda..kite senasib..n skrg pun leh dikatakan lom senang lg...ermm sy bertekad pas abis degree ni nk keje dl n kumpul duit anta mak abah g haji.then beli umah n kete bear tuk dorg.hukhukhuk..sedih

Cik Yaya said...

Sangat syahdu sebb saya pun penah jadi cleaner before study kat tempat saya kerja cleaner tu. Teringat kembali zaman2 tu.

kata kila said...

alololo.takmo lah mata masuk abuk. meh huh meh

Norfatyen Azlin said...

huhu . sdey . :(

mish my mum juge .

Farhan Zulhusmi said...

mesti kita bersemangtkan lepas dgr cmtu......emmmm.....
insyaAllah..kita akan dapat buat dy gembira...amin.,

eesyaheera said...

saya mmg tengah rindu nak balik rumah *mata masuk habuk jugak*

Cik Nathrah said...

insyaAllah. same2 kite doakan parents kite sume dipanjangkan umur dan diberi rahmatnya ye?

cOnfuSeME said...

yup..mak kita terbaikk buat kita..:)

♥CIK SHA♥ said...

mak kite same!! mak saye pun umur 57tahun sekolah smpai tingkatan 3 anak sulung yg banyak berkorban untuk adik2 dan seorang suri rumah yg berjaya mendidik anak2 die walaupun dan 12 tahun arwah abah pergi..saye pun bukan orang senang..tapi saya bersyukur dengan kehidupan saye skang bersama dgn mak..saye sayang mak saye!!

elyzatul nastaysah said...

cik nathrah comel!! tacing la entry awk yg ni~ gindu kat mak saye!!!

♥e'in♥ said...

tamo nangis ye.. sedey lak bile bace...

JelinaJoli said...

gua nak kol mak gua nih..

alinac lover said...

sedey nyer

yong rindu arwah mama yong :(

Cik Nathrah said...

tu lah bila cakap pasal mak mmg agak tacaing kan. takziah pada yg dah tak de mak. sedekahkan al fatihah utk diorang ye. semoga rohnya tenang di sna. amin

♥NiniHartini♥ said...

mak akak pn x mcm mak natrah. mak akak x pandai bergaya, make up pn xde..Tp ttp syg mak. Buruk atau cantik, tetap mak kite kan? Kite ttp akn rasa mak kita paling cantik, paling baik, paling hebat :)

Pijahh' de-Arr said...

berkat usaha ibu bapa kita kan,..=)

Cik Eka said...

ahhh sedih nak nanes..mak kite pun penah jadi cleaner jugak..huhuhuhuhu...

Ekha Miranda said...

entry yg sgt2 mngharukn.....!!!

mak kite umur same la..:)

mizzkeyna said...

sis you have a sweet , cute face ... huhu done follow ur blog ! hit me back

p/s : i'm sincerely praised to you